مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 دی 1402 ساعت 00:002024-01-12سياسي

قوانین ثبت احوال| قوانینی که برای تغییر نام خانوادگی باید بدانید!


شاید برخی ها بدانند که متولی اصلی تغییر نام خانوادگی در کشور سازمان ثبت احوال است اما شاید ندانند که آن ها که چه قوانینی برای تغییر نام خانوادگی وجود دارد.

- گروه رفاه اجتماعی خبرگزاری فارس؛ قانون ثبت احوال 55 ماده قانونی و سرفصل هایی مانند کلیات،اسناد و مدارک ثبت احوال، ثبت ولادت، ثبت وفات، ازدواج و طلاق، صدور شناسنامه،صدور کارت شناسایی ملی، نام خانوادگی، تعویض شناسنامه های موجود و نقل آن به دفاتر ثبت کل وقایع،تهیه مقدمات اجرای قانون و مقررات کیفری دارد.

اما در این بین فصل هشتم قانون ثبت احوال به موضوع نام خانوادگی و قوانین مربوط به تغییر آن اشاره دارد، در ماده 40 این قانون اشاره ای به متولی تغییر نام خانوادگی در کشور شده است و می گوید: با تصویب سازمان ثبت احوال انجام خواهد شد .

اما در ماده 41 همین قانون به چگونگی تغییر نام خانوادگی اشاره کرده است و تأکید کرده که اگر فردی قصد تغییر نام خانوادگی را دارد برای این کار باید اجازه تغییر نام را از کسی بگیرد که براساس تاریخ تقدم آن نام خانوادگی به نام آنها به ثبت رسیده است.

   همین ماده قانونی اشاره می کند که: حق تقدم نام خانوادگی با رعایت تاریخ تقدم صدور اسناد مختص اشخاصی است که بنام آنان در دفاتر مخصوص نام خانوادگی ادارات ثبت احوال به ثبت می رسد و دیگری حق اختیار آن را در آن اد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قوانین ثبت احوال| قوانینی که برای تغییر نام خانوادگی باید بدانید!

قوانین ثبت احوال| قوانینی که برای تغییر نام خانوادگی باید بدانید!